Jste přítelkyní svých led vin?

50 let

Radí vám horoskop či kartářka dávat si pozor na ledviny? Není divu, v tom se nemůže splést. Všichni totiž tuto důležitou čističku organismu zanedbáváme a riskujeme tak život. Nečekejme, až budou volat SOS. Tady je pár tipů, jak jim s tou každodenní dřinou můžeme pomoci. Už zase musím… Prázdný močový měchýř vypadá jako vyfouklý balonek. Protože jej tvoří pletenec svalových vláken, může se mnohonásobně zvětšit, podle toho, jak se plní močí. Když se naplní zhruba 250 ml moči, vyšle první signál: Vyprázdni! Takže vypijete-li doporučené dva litry denně, na toaletu musíte několikrát za den. Normální je 10krát Podle urologů je zdravé močit 10krát za 24 hodin. 8krát během dne, 2krát v noci. Jestliže čuráte častěji, může to být příznak onemocnění nejen urologického. Když například moc nepijete, a přesto chodíte na toaletu často, bylo by dobré zjistit, zda netrpíte cukrovkou. Pokud čuráte víc v noci, může to poukazovat na oslabení srdce.
Ještě více brokolice Při akutním zánětu močového měchýře nepomáhají pouze brusinky. Z potravin vám výborně prospěje také polévka uvařená z čerstvé brokolice, celeru a mrkve, skvělé jsou i fazole, které pomáhají čistit tělo. Dejte si také pozor, abyste hlavně po ránu nejedla a nepila výrazně studené pokrmy. Při čurání nespěchejte Neodkládejte močení a vždy se snažte močový měchýř zcela vyprázdnit. Zůstává-li moč v měchýři dlouho, hrozí, že se v něm pomnoží bakterie, nebo že se vytvoří písek a vznikne kamínek. Mohou se také povolit uzávěrové mechanismy, které pak nezabrání návratu moči do ledvin, a to může vést až k selhání ledvin.
60 let

Nejste v tom sama, infekce močových cest aktuálně trápí více než sto tisíc obyvatel České republiky. Přichází po období viróz, chřipek a bronchitid, kdy je organismus oslabený infekcí nebo antimikrobiální léčbou. Kamínek v cestě Močák volá SOS, ale čurat nejde? Pocit plného měchýře může souviset s endokrinními změnami v klimakteriu, ale zpravidla je příčinou překážka na cestě (kámen, nádor, vrozená vada). Moč se nemá kudy dostat z těla ven, což způsobuje bolest, nekontrolovaný únik moči, infekci. Vyšetření je rozhodně namístě.
Výstražná červená
Dočervena barví moč i krev. Příčinou (kromě menstruace) může být nádor, ale velmi často jde o „obyčejný“ zánět močových cest. Infekce se většinou ohlašuje pálením, řezáním, častým nucením na močení, únavou, někdy i horečkami a právě krví v moči. V takových případech je nutné začít okamžitě s léčbou.!
I nepřirozený zápach moči by vás měl přimět k pozornosti. Viníkem může být nedostatečný příjem tekutin, ale i některé léky, např. antibiotika, nebo přílišná konzumace bílkovin, zejména masa. Trvá-li zápach, i když vylepšíte pití a jídelníček, určitě jděte na preventivní vyšetření. Ve hře může být infekce nebo i cukrovka.
Moč na prkénku…
Dáma si na prkénko na veřejných záchodcích nikdy nesedá. S výjimkou míst, kde jsou k dispozici vlhčené dezinfekční ubrousky. Je to nehygienické, ale i zdraví nebezpečné. Z cizí ukápnuté moči, je-li infekční, se sice nenakazíte kapavkou, ale např. trichomoniázou, nejčastějším parazitárním onemocněním pochvy, ano. Tmavá a hustá Barva moči varuje. Hodně světlá vypovídá o dobrém pitném režimu. Pijete-li nedostatečně, je moč tmavší a zahuštěná. Zabarvení mohou mít na svědomí některé léky, ale i potraviny jako červená řepa, mrkev, chřest aj. Je-li však zbarvena delší dobu, může to signalizovat žloutenku, vážné onemocnění ledvin aj.
Miláčku, až po sprše!
Záněty močových cest souvisejí i se sexem. Na osobní hygienu svého i partnerova genitálu nezapomeňte ani před a po pohlavním styku. Během něj totiž velmi snadno dojde (a dochází) k přenosu různých bakterií. Vhodné je se po sexu nejen osprchovat, ale také  yprázdnit. I kondom může být dobré řešení.
Jak to říkala maminka?
Ať máš od nohou teplo! Dobře si vzpomeňte na rady maminky. Potíže s močovým měchýřem se mohou projevit i bez bakteriální nákazy. Třeba prochladnutím. Nepodceňujte výběr oblečení a nezapomínejte na „holá“ záda a studené nohy. Oslabení imunity dokonale otevírá cestu různým infekcím.
Přestaňte kouřit
Lékaři zjistili, že za vznikem téměř poloviny nádorů močového měchýře je cigaretový kouř. Kuřáci také mívají agresivnější typy nádorů než nekuřáci, onemocnění má horší prognózu a vyšší riziko opakování. Nikdy není pozdě přestat, protože už po čtyřech letech nekouření riziko onemocnění klesne až o 40 %.
70 let
Nikdy jste moc nepila? Je nejvyšší čas to napravit. S přibývajícím věkem se imunitní systém nedokáže tolik bránit škodlivinám, které je třeba z těla vyplavit. Navíc se postupně vytrácí pocit žízně, což je zvlášť nebezpečné. Pijte pravidelně vodu i minerálku. Pomůžete ledvinám i kostem a osvěžíte mozek.
Fakt pijete dobře?
Ke kávě vodu!
Káva, podobně jako černý a zelený čaj jsou sice tekutiny, ale tělo vodou nezásobují. Působí totiž dehydratačně, stejně jako například alkohol. Proto se doporučuje doplňovat jejich konzumaci také pitím vody. Kavárna, kde vám automaticky nedají ke kávě minerálku, si nezaslouží vaši návštěvu.
Čtěte etikety minerálek
Ani s minerály to však nepřehánějte. Ke každodennímu pití jsou vhodné vody slabě či středně mineralizované. Ty se prodávají běžně v obchodech s potravinami. Na etiketě sledujte údaje o rozpustných pevných látkách (RL). U slabě mineralizovaných vod je max. hodnota 500 mg/l, u středně mineralizovaných pak 1500 mg/l.
Nečekejte na žízeň
Pijte průběžně celý den. Jen tak je organismus schopen tekutiny efektivně využít. V noci totiž jede v jiném režimu a má i nižší potřebu tekutin. Ráno začněte s 1/2 litrem nápoje a organismus nebude strádat. Po ránu se napijte víc, spíte-li s otevřenými ústy a v místnosti s nízkou vlhkostí.
Led nechte u ledu
Nejvhodnější je pít nápoje o teplotě 16–18 °C, a to platí v horkém létě stejně jako v zimě. Velmi studené nápoje osvěží a zaženou žízeň pouze na okamžik, protože je buňky lidského organismu nejsou schopné vstřebat. Tělo musí nápoj nejdříve ohřát, čímž zbytečně spotřebuje hodně životodárné energie.
Obyčejná voda nestačí
Pokud se více potíme, je ztráta tekutin i potřeba jejich doplnění větší, ale nadměrně se prolévat zejména čistou vodou, může být až nebezpečné. Pocením tělo ztrácí nejen tekutiny, ale i minerály. Proto si při namáhavé práci nebo při pobytu ve velkém horku dejte minerálku s přiměřeným obsahem sodíku, hořčíku, draslíku. Pokud zapomínáte pít, mějte láhev s vodou stále u sebe. Nepřipravujte si jen sklenku nebo hrnek, ale rovnou konvičku.